Sunday 17 September 2017

Pengalaman Pertama

                                              APENDIKS

Yup....pengalaman pertama masuk wad (kecuali masa.baby la!) first time kene msk air guna jarum...first time kena msk antibiotik dalam badan...doktor kata ak kuat sbb tak muntah sbb kebanyakan bila pesakit kena msk ubat tu...biasanya diorang akan muntah.

tak sampai 24 jam..ak pon dimasukkan lam bilik pembedahan...masa tu mok ak je ade untuk jaga aku...(mnitis air mata ingt jasa mok). muka risau mok tu...sbb ak yg first kene operate. dlm family sbb Apendiks...

Bila msk bilik operate tu..rasa sejuk dia tu..uish..rse smpai tulang..sbb x pkai bju kan..(bkn bogel).pastu masa tu lah first time ak rse ubat bius yg pnuh msk lam tubuh aku...dalam bbrapa saat..mata ak mcm nk trttp sendiri walaupun ak cuba lawan,kalah jua..sedar2 tu...ad penyedut oksigen tu...pastu nurse tu sedar ak sedar dari tidur aku..mujurlah sbb ak nk muntah..mngkin effect daripda ubat bius tu rse

masa dia tolak aku kluar dari bilik operate tu...mok sedia menunggu aku dan follow aku msk ke wad aku blik....mak aku cakap 'mok beli doh nasi ke mung tu..burger 2'butir.'.ak ni yg mamal lagi dgn ubat bius tu nak lelap jr mata...nk bgn pon tkt sbb tkt jahitan tu trbkk... tpi nurse tu suh pegi jalan2 sbb nk tgk dh sembuh ke blum..klau dh boleh jalan,boleh balik!! mse nk blik tu ambulans xbleh guna,so Ayah Nik(pak saudara) ngan Ayoh mari ambik. Sampai snggup tinggal kerja tu.


Gembira kot smpai rumah tu...tpi ak mcm tak selesa sbb xleh gerak bnyk tmbhn plak mse tu tgh ambik lesen.org pon dtg lah jnguk aku..ak xleh jenis bising2'ni... eh xpelah..smpai tu jelah saya boleh kongsi tentang first experience yg membawa bnyk makna pada aku.... jgn makan benda yg berbutir!!nanti kena apendiks!!

No comments:

Post a Comment